Pages

Thursday, January 4, 2018

Chocoladekoekjes met zeezout

Tijdens een bezoek aan Chicago at ik er de lekkerste 'salted chocolate chip cookies' en ik wist toen: deze moet ik zelf eens maken. Een traktatie op het werk voor mijn verjaardag was het perfecte moment.

En dan de volgende stap: het ideale recept vinden. Er zijn enkele Amerikaanse kookblogs die ik volg, waarvan Smitten Kitchen deze is die ik al het langste volg. Ik leerde deze blog kennen via mijn Amerikaanse roommate toen ik in Zwitserland verbleef. Als ik typisch Amerikaanse gerechten zoek, is deze blog de eerste die ik bezoek.
En jawel, hier vond ik het perfecte recept voor deze chocoladekoekjes met zeezout. Ik heb wel iets minder chocolade gebruikt dan in het recept stond, zeker bij de tweede lading koekjes.


Voor ongeveer 20 koekjes heb je nodig:
  • 113g ongezouten boter op kamertemperatuur
  • 50g kristalsuiker
  • 165g bruine suiker
  • 1 ei
  • 1 koffielepel vanille extract
  • 3/4 koffielepel bicarbonaat
  • 1/4 koffielepel zout
  • 220g bloem
  • 200g donkere chocolade in stukken gehakt
  • zeezoutvlokken om af te werken

Hoe ga je te werk:
  • Verwarm de oven voor op 180 graden en plaats een bakmat of bakpapier op je ovenplaat
  • In een grote kom: mix de boter en de beide suikers met een mixer tot licht en luchtig (ongeveer 5 minuten)
  • Voeg het ei en de vanille toe en meng tot juist opgenomen
  • Voeg het zout en het bicarbonaat toe en meng tot juist opgenomen
  • en dan de bloem op een lage snelheid tot juist gemengd
  • Het deeg ziet er heel kruimelig uit
  • Voeg de chocoladestukjes toe
  • Gebruik een ijsschep om hoopjes van het deeg op de bakplaat te leggen. Hou voldoende afstand was ze lopen nog uit tijdens het bakken
  • Strooi er nog een beetje zeezoutvlokken
  • Bak ze gedurende 11 minuten op 180 graden
  • Na het bakken: laat ze even rusten op de bakplaat voor je ze naar een rek verhuist om verder af te koelen.
  • Geniet !!

Deze komen heel dicht in de buurt van de chocoladekoekjes die ik in de VS at. Ze zijn verslavend lekker !!


chocoladekoekjes met zeezout

1 comment:

  1. Oeh, klinkt super lekker. Ik heb het recept opgeslagen zodat ik ze zelf ook eens kan maken. Ben benieuwd! Hmm.

    ReplyDelete