Pages

Tuesday, February 23, 2016

Belgisch stoofvlees met Westmalle en Mort Subite kriek lambiek

Stoofpotjes maak ik heel graag omdat het zoveel smaak heeft zonder veel werk. Je kan veel variƫren met het bier dat je gebruikt. Meestal maak ik het met Kasteelbier of bruine Leffe maar dit maal probeerde ik een combinatie van Westmalle en Mort Subite kriek lambiek. Ik had eerst schrik dat dit te zoet zou worden maar het tegendeel was waar, de balans was juist goed.

Men neme (voor 2 personen):

  •           750g stoofvlees (grote eters J)
  •           1 ajuin in halve ringen gesneden
  •           1 flesje Westmalle
  •           1 flesje Mort Subite kriek lambiek
  •           2 eetlepels bloem
  •           1 snede brood
  •           Scherpe mosterd
  •           1 bouillonblokje rund
  •           Tijm/laurier
  •           Peter/zout

Plan van aanpak:


Eerst en vooral kruiden we het vlees met peper en zout voor we het aanbakken in boter (of kokosolie). We voegen dan ook de ajuin toe en laten alles aanbakken. Het geheel wordt dan bestrooid met de bloem en dit wordt even meegebakken.

We gieten dan de 2 flesjes bier bij het vlees en voegen de smaakmakers toe: boterham met mosterd, tijm/laurier en het bouillonblokje.

We laten alles sudderen voor 3-4 uur.

Ik heb dit stoofvlees geserveerd met een puree van aardpeer en een salade van witloof.



PS. Het is nog lekkerder wanneer je dit een dag op voorhand maakt. 

No comments:

Post a Comment